Nowa linia kolejowa w Małopolsce zapewni szybsze połączenie z Zakopanem
W planach Ministerstwa Infrastruktury jest modernizacja infrastruktury kolejowej, która ma znacznie przyspieszyć dojazd do Zakopanego. Gdy zmiany zostaną wprowadzone, podróż pociągiem z Krakowa do tej popularnej miejscowości turystycznej będzie trwała około 90 minut.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęło proces wyboru firmy, która zrealizuje projekt nowej linii kolejowej od Podłęża do Piekiełka. Inwestycja obejmuje budowę odcinka między Szczyrzyce a Tymbarkiem, gdzie tory będą przebiegać przez dwa tunele oraz liczne wiadukty i mosty. Prace nad tym fragmentem linii mają zakończyć się w 2029 roku, a ich koszt wyniesie ponad 2 miliardy złotych. Środki na realizację tego projektu pochodzą z budżetu państwa.
Informacje na ten temat podczas spotkania prasowego na stacji kolejowej w Zakopanem przekazał minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz posłanka Urszula Nowogórska. Wśród obecnych byli także Lucyna Gajda, reprezentująca wojewodę małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara, Maciej Ostrowski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, Łukasz Filipowicz – burmistrz Zakopanego oraz Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Minister Klimczak podkreślił wagę inwestycji, stwierdzając, że mimo jej wysokich kosztów rzędu 12 miliardów złotych, środki na jej realizację są już zabezpieczone. Planowany termin zakończenia prac to rok 2030.
Projekt „Podłęże – Piekiełko” jest tylko jednym z elementów modernizacji sieci kolejowej na południu Polski. Trwają również prace nad trzema innymi odcinkami linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), które stanowią część tego przedsięwzięcia. Prace budowlane prowadzone są obecnie na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte.